Teuvon kuvat

Teuvon kuvat

perjantai 18. heinäkuuta 2014

Kuvia merentutkimusalus Aranda ja Turva tutustumisesta .....Visiting the marine research vessel Aranda in and outside patrol Turvalla ....Besöker den marina forskningsfartyget Aranda i och utanför patrull Turvalla ....

Eilen oli merellinen päivä kun facebook kaveri  Jorma Lindgvist pyysi kaveriksi merentukimuslaiva  Arandan vierailupäivälle / avoimien ovien päivä Porin satamaan.  Sattui vielä oikein aurinkoinen  päivä  meri päiväksi. Vierailu oli ajoitettu  kello 10.00 - 13.00, me olimme paikalla vähän ennen kymmentä ja mitään ruuhkaa ei Porin sataman ja tullin parkkipaikalla ollut.  Tästä staman parkkipaikalta  meidät kuljetetiin porinlinjojen busilla laiturille.  Muuten ei kukaan katsonut mitä kameralaukuissa oli.  Muutenkin sataman ja tullin henkilökunta oli ystävällistä ja kertoivat satamasta kulkemisesta kun syyskuun 11.2001 tapahtumat sulkivat suomenkin satamat suurelta yleisöltä.  Kaiken kaikkiaan satamavierailu oli kuitenkin vaivattomampi kuin porin jazzien konserteissa käynti.




Pitkä matka olisi kävellen ollutkin helteellä satamalaiturille kävellä.  Satamanosturi Masa oli maamerkkinä, parhaina vuosina sillä on nostettu satoja yli 150 tonnin nostoja

Aranda on nykyaikainen, jäävahvistettu merentutkimuslaiva. Se on valmistunut Wärtsilän Helsingintelakalta vuonna 1989, kotisatama Helasinki sen omistaa Suomen ympäristökeskus. Pituutta Arandalla on 59.20m ja leveys 13.8 m, syväys 5 metria.  matka nopeus 10.5 solmua  www.aranda.fi

Eilen torstaina oli  Arandan avoimet ovet ja me astuimme laivaan.


Arandalla on 25 hengen tutkimus miehistö.  Arandan takakanella meidät vastaanotti ja paikkoja esitteli Roope Flinkman, joka on televisiosta tuttu, Heikki Oaasosen hienosta Itämeridokumentista. Vesi ja pohjasedimetti näyteiden lisäksi Arandalla on pieni trooli kalanäyteiden ottoa varten.  Keskimääräinen silakkasaalis on kolmesataa kiloa. 



Juha Roope Flinkman on 53-vuotias meribiologi, tuntee Itämeren järeät hylyt ja hennot planktoneläimet



Lämpötila-suolaisuusluotain on yksi tärkeimmisttä Arandan merentukimuksenn havaintolaitteista. 


CTD ( conductivity, temperature, depth) luotain laksketaa ja nostetaan  laivan kyljessä olevasta ovesta vaijerin avulla mereen.  Meressä laite mittaa jatkuvasti meriveden sähkönjohtavuutta, lämpötilaa ja painetta.  Luotaimen välittämät erittäin tarkat mittaustiedot kulkevat laskuvaijerin sisällä olevaa kaapelia pitkin laivan tietokoneelle.  Nämä havaintotiedot ovat parantaneet ymmärrystä vesimassoista ja lisänneet tietämystä merien pystysuuntaisesta rakenteesta.  Laiteen mittaustietoja käytetään mitä moninaisemmissa meritieteellisissä tutkimuksissa tausta-ja tukitietona.  Vesinäytteiden keräämisjärjestelmä on liitetty CTD-laitteistoon.  Järjestelmään on kiinnitetty 12 vesinoudinta, jotka voidaan laukaista halutuklla syvyydellä  CTD-luotauksen yhteydessä.  CTD-luotaimen toiminnastta vastaa ilmatieteen laitos.  Pihlavanlahdelle CTD-luotain lasketaan kolmen /  neljän viikon päästä tutkimaan  Harjavallan norilsk nickel nikkelipäästön vaikutusta Pihlavanlahden syvänteissä.  Ensin  tutkioiden pitää selvitää miten ja mitä tutkitaan kun tämän mittapuun nikkelipäästöistä ei meriaalueella olen empiiristä tietoa olemassa.

Paljon asiaa, tarkaan piti kuunella 


Kuva:Jorma Lindgvist

Itämeren pohasta nostettuja pohjanäytteitä ja pohjaeläimiä


Arandalla on useampikin laboratorio hyttiä.  Itämeren happitilanne on kehnontunut.  Tutkian kädessä itämerstä poimittu happinäyte.  Vähän on ikävän väristä


Aranda selvitti koko Itämeren tilaa: kehno happitilanne ...

www.syke.fi/.../Aranda_selvitti_koko_Itameren_tilaa_kehn(28509)
12.3.2014 - SYKE ja SMHI tiedottavat SYKEn tutkimusalus Aranda on alkuvuodesta 2014 selvittänyt Itämeren keskitalvista tilaa aiempaa laajemmalta ...

Näkymä hytinikkunastta 


Messi, keittiöstä kantautui houkkuteleva ruuantuoksu


Arandan Komentosilta


Eilen päästiin satamassakin melkein helteelle


Tällaisia kuva kulmia ei ennen ole porin satamasta saanutkaan   Technip Offshore Finland Oy  oikealla Turva





Matkakumpanni Jorma Lindgvist   kiitos hänelle kivasta reissustta


Valokuvaaja ite, tämä kuva oli kiva laitaa vastaus  kommenttina kun  Ville Hammarberg kyseli facebookissa:
Kenen ökyjahti mahtaa olla Taavi-sillan kupeessa.?


Ulkovartiolaiva Turva oli kätketty  wärtsilän mootorien taakse  www.raja.fi  twitter.com/Merivartiosto


Turva on uusi 2014 valmistunut ulkovartiolaiva


Turvan kanelle oli ehtinyt enemmänkin vierailiota kertymään.


Turva kykenee öljyntorjuntaan,  siinä on 1000 kuutometrin öljynkeräystankki, 200 kuutuometrin kemikaali tankki 800 metriä avomeriöljypuomia.



Turva on rakenettu ammattikäytöön ja siellä oli paljon kapeita käytäviä ja jyrkkiä portaikkoja.  Puolessa päivässä saisi vuorokauden liikunnan tarpeen tyydytettyä moneen kertaan.


Valmiusvene




Tuvalla on meripelastuksiin hyvin varusteltu ensihoito huone / hytti


Satamassa taisi olla kaikki porin ensihoito yksiköt


Pasi Ruohonen · 7 yhteistä kaveria
Ja me kun koitettiin niin näkymättömästi pysäköidä.

Turvan työskentely ja lasti kansi  Turvaan kyetään lastamaan 9 kpl 20 jalan kontteja.


Turva oli vähän salaperäisempi alus kuin Aranda,  Rajavartioilla oli salaista tekniikaa mitä ei saanut valokuvata ja ahtaissa ja jyrkissä poratikosissa kulkeminen vaati myös veronsa.  Eikä henkilökuntakaan ollut niin aktiivinen alukseat kertomaan kuin merentutkimus alus Arandan väki.  Mutta ei täälläkään pulloja kyselty.

Ulkovartio laiva Turva käytää 11 600kW koneistonsa polttoaineena kaasua.  Turvan polttoainetankkeihin mahtuu neljän Gasumin rekan kaasusäiliön verran kaasua.   Aluksen päästötaso LNG-kaasulla vastaa vuonna 2016 voimaan tulevia vaatimuksia Itämerellä (IMO Marine Engine Regulations, Tier III). Aluksesta ei aiheudu jätevesipäästöjä. Vahingoittuneestakaan aluksesta ei koidu esimerkiksi öljypäästöjä, sillä sen vaurionsietokyky on korkea. Hyvällä vaurionsietokyvyllä pyritään varmistamaan toimintakyky myös erittäin vaikeissa olosuhteissa.


Lisätietoa Turvasta ja mm. Open Ship -ilmoittelusta osoitteesta www.raja.fi/uvl10.

Pois lähdettäessä paikalle saapui rajavartioston AS332 "Super Puma helikopteri


Satama-alueella oli vähän pysähtynyt tunnelma, suuria rekkoja kyllä kulki  tuoden laivattavaa tavaraa.  Mutta  ei Rosenlewin nimellä enää vuosikausiin porissa ole mitään laivattu


Arandan ja Turvan avoimien ovien viimeisellä tunnilla vierailijota riitti jo koko bussillinen


Maa matka tehtiin Jorman chevy van 6.2 voimin.  Kallosakin poikesimme



Lavojen portaikoissa rampaaminen oli hyvää liikuntaa.  Viime aikoina on aamusokerit oleet vähän korkealla kun on tullut syötyä normaalia enmmän ja liikunta on ollut jostain syystä vähäisempää.  Tänä aamua aamusokerit olivat pitkästäaikaa hyvät, 5.7 mmol/l
Blogiin, ihan omaani. Ja sitten tölväisy valtamedian suuntaan.
Tai se mikään valtamedia ole, mutta lehti kuitenkin.


Porin satamassa oli suuri määrä mootoreita odottamasaa laivausta


Voimaloita ja merimoottoreita valmistavan Wärtsilän liikevaihto oli pienessä laskussa toisella neljänneksellä viime vuoden vertailujaksosta. Kannattavuus kuitenkin koheni.

          http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/07/18/wartsila-nosti-tulosarviotaan-tilaukset-kasvussa/201410025/170



Jo on aikoihin menty  on se toisaalta hyvä että jokum opettaa suomalaisia hiljaa kirkonpenkissä istumaan.





Mahtaako se järjestysmiesten laukkujen tokiminen olla ihan kaikkien lakien mukaistakaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti